Hoe beleggen in 7,8 miljard consumenten?

@pexels

Door Deutsche Bank België

Van plateauschoenen tot nektapijtjes. Hypes komen en gaan (gelukkig maar). Een select aantal consumententrends is echter hier om te blijven. En dat biedt aantrekkelijke kansen voor beleggers.

  • In westerse landen zijn consumptie-uitgaven goed voor 60% tot 70% van de economie, in groeilanden 50-55%.
  • Beleggen in dit thema kan door in te spelen op trends zoals de digitale consument, toenemende consumptie in groeilanden en sterke merken.

Een floppy disk, een walkman, een telefoon met draaischijf: stop ze in de handen van enkele tieners, en de kans is groot dat u heel veel vraagtekens in hun ogen ziet. Onze wereld evolueert aan een razendsnel tempo. Wat 25 jaar geleden de norm was, is nu antiek. Terwijl onze keuzes als consument veranderen, komen er steeds meer nieuwe trends en technologieën op ons af. Vandaag denken we vooruitstrevend te zijn door met een elektrische auto te rijden. Over 100 jaar vragen we ons af waarom auto’s een stuur en wielen hadden.

Consumptie = ruggengraat van economie

In westerse landen zijn consumptie-uitgaven goed voor 60% tot 70% van de economie. Voor de groeilanden bedraagt dat aandeel gemiddeld 50-55% (data Wereldbank). Beleggen in consumententrends kan dus meer dan de moeite waard zijn. Weliswaar geven we jaar na jaar met z’n allen ietsje meer uit, maar spectaculaire sprongen zijn dat niet. Binnen die consumentenuitgaven zelf zijn er echter wél enkele duidelijke trends.

De digitale consument

Ons scherm is een tweede vitrine op de wereld. We ontmoeten, werken, spelen, shoppen, (be)leven … steeds vaker digitaal en online. Enkele voorbeelden: Streamen wordt het nieuwe normaal. Netflix is vandaag al verantwoordelijk voor 11,4% van het totale internetverkeer1. Ook de muzieksector zit in een shift. In 2002 waren cd’s goed voor meer dan 95% van de inkomsten2. Vandaag zijn cd’s op weg om een niche te worden en zwaaien streamingdiensten de scepter.

In de meeste landen is cash nog steeds king. Maar de opkomst van e-commerce en nieuwe betaaltechnologieën – contactloos betalen, met de smartphone betalen – brengt daar verandering in.

Gaming en eSports is een sector die de jongste jaren steeds meer aantrekkingskracht geniet. Twitch.tv, een toonaangevend streamingplatform voor videogames lokt zelfs meer dagelijkse kijkers dan CNN3

Veranderende consumptiepatronen in groeilanden

Volgens projecties van de OESO zouden de consumentenuitgaven in Azië tussen 2009 en 2030 stijgen met 571%. Ook in andere regio’s zoals Zuid- en Midden-Amerika, het Midden-Oosten en Noord-Afrika zouden ze ruim verdubbelen. Terzelfder tijd blijft het groeiverhaal in Europa en Noord-Amerika veel beperkter. Dit biedt kansen voor ondernemingen die in staat zijn om hierop in te spelen en die hun focus willen verbreden, weg van de verzadigde westerse markt.

Zo was China vroeger vooral de fabriek van de wereld. Door een steeds sterkere middenklasse is ook de binnenlandse consumptie er ondertussen fors aangetrokken. India gaat – weliswaar met wat vertraging – dezelfde richting uit als China. Terwijl de inkomens in zulke groeilanden stijgen, veranderen ook de voorkeuren van consumenten er. De focus ligt niet enkel meer op het vervullen van basisbehoeften, maar eveneens op minder essentiële goederen en diensten.

Sterke merken

Bepaalde producten associëren we meteen met een specifiek merk. Denk maar aan cola, luiers of chocopasta. Doordat deze merken kwaliteit uitstralen en ‘top of mind’ zijn, zijn ze robuuster en is de consument minder prijsgevoelig. Dit resulteert in een sterke loyaliteit tegenover het merk, wat de betrouwbaarheid en rentabiliteit van het bedrijf ten goede komt.

Sterke merken onderscheiden zich ook door hun proactieve aanpak. Ze tonen dat ze meegroeien met consumptietrends en zelf trends kunnen creëren. Zoals bekende frisdrankmerken die hun aanbod verruimen met waters, gezondheidsdrankjes en suikervrije dranken. Of bekende sportmerken die ook inzetten op wellness. Zulke merken vindt u onder meer ook terug in het segment van luxegoederen, cosmetica en sterke dranken.

Immens beleggingsuniversum

De winnaars van vandaag kunnen mogelijks de verliezers van morgen zijn. Kodak miste de opkomst van de digitale camera en ging failliet. Nokia werd links en rechts ingehaald door fabrikanten van smartphones. Het komt er dus op aan om bij de les te blijven en tegelijk de verliezers te vermijden en de winnaars van de toekomst te vinden.

Beleggen in consumententrends lijkt misschien simpel, maar is zeker niet eenvoudig. U dient immers uit een gigantisch beleggingsuniversum bedrijven te identificeren die kunnen groeien, een duidelijk verdienmodel hebben en ‘futureproof’ zijn. Daarom kan een actief beheerd aandelenfonds4 gericht op dit thema een geknipte oplossing zijn om deze opportuniteiten te grijpen en de valkuilen te vermijden.

1 Bron:https://www.sandvine.com/press-releases/sandvine-releases-2019-global-internet-phenomena-report

2 Bron:https://www.visualcapitalist.com/music-industry-sales/

3 Bron:https://www.businessinsider.com/twitch-is-bigger-than-cnn-msnbc-2018-2

4De term ‘fonds’ is de gebruikelijke benaming voor een Instelling voor Collectieve Beleggingen (ICB), die kan bestaan onder het statuut van een ICBE (UCITS) of een AICB (niet-UCITS), en die diverse rechtsvormen kan aannemen (bevek, GBF enz.). Een ICB kan compartimenten bevatten. De fondsen zijn onderhevig aan risico’s. Ze kunnen zowel stijgen als dalen en mogelijk krijgen beleggers het bedrag van hun belegging niet terug

Lees ook corner nuttige tips

Dit bericht is geplaatst in Actualiteit met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *