Esg-research: kijk naar de waardeketen!

@Pexels

Door Degroof Petercam

ESG-research is een aanvullende en complementaire beleggingstool voor de traditionele financiële analyse. Zo voeden en versterken ESG-research en thematisch beleggen elkaar.

Op dat vlak heeft de positionering op de waardeketen haar strepen al ruimschoots verdiend. Dankzij de thematische en duurzame benadering kan men bijvoorbeeld de structurele trend naar de elektrificatie van voertuigen identificeren. Zodra deze opportuniteit is geïdentificeerd, is het relevant om eens stil te staan bij de volledige waardeketen die bijdraagt tot de elektrificatie van voertuigen.

Vooraleer deze denkoefening te doen, moeten we dus de relevante thema’s binnen de waardeketen identificeren, met name het deel van de waardeketen dat het beste geplaatst is op het vlak van technologische ontwikkeling, dat een solide prijszetting biedt (1) en dat eveneens optimaal zal profiteren van duurzaamheidsaspecten en dus het minste is blootgesteld aan ESG-risico’s (2).

Wanneer we kijken naar de elektrificatie van voertuigen, zijn er voor de toegeleverde producten verschillende metalen nodig. Hierdoor moet men een beroep doen op mijnbouwbedrijven, die zijn blootgesteld aan verschillende kritieke ESG-risico’s, zowel van ecologische aard (exploitatiezones) als sociale aard (naleving van de arbeidsrechten, respect voor gemeenschappen enz.). De identificatie van ESG-risico’s en -kansen zal leiden tot een blootstelling aan de afnemerzijde van de waardeketen.

Ook innovatie en opportuniteiten spelen een belangrijke rol. Op de elektrificatie van voertuigen kan men immers inspelen via de voertuigen zelf, het afgewerkte product, of via de onderdelen ervan. Wanneer je weet dat een elektrisch voertuig vijfmaal meer microchips telt dan voertuigen met een verbrandingsmotor, liggen de kansen voor de hand.

Vervolgens moeten we nog het bedrijf identificeren dat het best geplaatst is om op dit thema in te spelen. Welke speler heeft het grootste duurzame voordeel dankzij een langetermijnfocus op innovatie?

Een bedrijf zoals ASML is al jaren bezig met innovatie rond vermogenshalfgeleiders, en produceert steeds meer dergelijke chips. Daardoor heeft het bedrijf vandaag een aanzienlijk marktaandeel, met hoge instapdrempels (voornamelijk te danken aan het feit dat het bedrijf al vele jaren technologische ontwikkelingen heeft gedaan die de concurrentie moeilijk kan inhalen). Dankzij de visies en doelstellingen op lange termijn op het vlak van duurzame beleggingsthema’s heeft het bedrijf vandaag een concurrentieel voordeel dat moeilijk in te halen is.

Innovatie staat centraal binnen een thematisch en duurzaam denkkader. Door te anticiperen op duurzaamheidsuitdagingen, en door de beleggingskansen van morgen te identificeren, kan men beleggen in de winnende bedrijven van vandaag en morgen.

Laten we om dit aan te tonen het voorbeeld nemen van de agrovoedingssector. Door in te spelen op de groeiende vraag naar gezondere en natuurlijkere ingrediënten, hebben verschillende bedrijven binnen de sector zich al kunnen onderscheiden van hun concurrenten. Hierdoor hebben ze vandaag een concurrentieel voordeel. Een bedrijf zoals Chr. Hansen heeft zich sinds oprichting in 1874 beziggehouden met duurzaamheidsaspecten. Vandaag is het gespecialiseerd in het gebruik van natuurlijke ingrediënten voor een gezondere voeding, maar ook in het verminderen van afval en voedselverspilling. We kunnen het bedrijf alleen maar gelijk geven, want vandaag is de agrovoedingssector in Frankrijk alleen al goed voor € 176,1 miljard. Een belangrijke studie van het Institute of Health Metrics and Evaluation van Seattle heeft aangetoond dat slechte voedingsgewoontes schadelijker zijn voor de gezondheid dan tabak. Zo sterven er per jaar 11 miljoen mensen aan weinig evenwichtige voedingspatronen.

In het kader van deze beleggings- en duurzaamheidskans bestaan er talrijke beleggingen die actief zijn op het vlak van fermentatie, dat een natuurlijke bondgenoot is van verschillende toepassingen zoals de bewaring van voeding, detergenten enz.

Er zijn nog talrijke andere voorbeelden van thematische en duurzame identificatie, zoals de financiering door de overheid van de gezondheidszorg. Dat is een belangrijke uitdaging op middellange en lange termijn voor de meeste landen. Vandaag vertegenwoordigt dit al een kostprijs van 60 % van het bbp voor de Verenigde Staten. In navolging van wat er in Japan gebeurt, het schoolvoorbeeld van een vergrijzende democratie, kan een belegging in zorgbedrijven die de overheidskosten verlagen en ervoor zorgen dat mensen langer comfortabel thuis kunnen blijven wonen een aantrekkelijke kans vormen.

Lees ook corner duurzame beleggingen

 

Ce contenu a été publié dans Duurzame beleggingen, avec comme mot(s)-clé(s) , . Vous pouvez le mettre en favoris avec ce permalien.

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *