
@Pexels
Door AG Insurance
Net zoals in heel wat andere sectoren zorgt de digitalisering voor een revolutie in de verzekeringswereld. Het is voor ondernemingen van cruciaal belang dat ze zich aanpassen aan de technologische en maatschappelijke evoluties. Charles Darwin wist het al: “Het zijn niet de sterkste of slimste die overleven, maar diegene die zich het beste aanpassen aan een veranderende omgeving.” Vandaag staat de digitalisering centraal in de strategie van verzekeraars. Dit om te beantwoorden aan de behoeften van hun klanten en om zich te kunnen meten met hun concullega’s.
Twee grote trends in de verzekeringssector
- ‘Connected’ verzekeringsproducten
Terwijl het aanbod zich vroeger traditioneel richtte op klassieke producten, merken we de laatste jaren een toename van nieuwe verzekeringsproducten en projecten gelinkt aan connected apparaten. Verzekeraars investeren in de technologieën van het ‘Internet of Things’ en willen de massa data die ze binnenkrijgen beter kunnen beheren en analyseren.
Deze gegevens zijn afkomstig van de contracten die klanten afsluiten, maar er zijn ook data van de bezochte websites, gedrag op sociale netwerken, connected apparaten enz. Voor verzekeraars is het verzamelen en verwerken van deze data een uitdaging op commercieel en marketingvlak, zowel om klanten aan te trekken en aan zich te binden als om risico’s te beoordelen en offertes te personaliseren.
Ze bouwen bijvoorbeeld partnerships uit met andere ondernemingen die gespecialiseerd zijn in de realisatie van apps op het vlak van e-health of smartwatches. Eens de klanten deze apparaten gebruiken, genereren ze gegevens over de lichaamsbeweging en het aantal stappen die mensen afleggen per dag. Op termijn zou dit kunnen leiden tot een nieuw tariferingsmodel, op basis van de levensstijl van elk individu. Ook op het vlak van levensverzekeringen zou deze nieuwe tarifering voor een evolutie kunnen zorgen. Het overlijdensrisico heeft immers invloed op de kostprijs van een verzekering.
Naar analogie met de gezondheidssector zien we ook hoe verzekeringscontracten ‘pay how you drive’ hun intrede doen op de markt. Een toestel in de wagen registreert het rijgedrag. Klanten die verantwoord rijden, betalen een lagere verzekeringspremie. Maar wat zal er gebeuren met de huidige autoverzekeringen als we allemaal in een zelfrijdende wagen rondrijden?
Tot slot belonen veel verzekeraars klanten die camerabewaking plaatsen, een geconnecteerd alarm dat ze van op afstand bedienen met een mobiele app of een systeem om hun energieverbruik te beperken. Deze praktijken zijn schering en inslag in de Verenigde Staten, maar in onze contreien vormen de betrouwbaarheid en de verwerking van persoonsgegevens een hinderpaal.
- Nieuwe spelers
De ‘uberisering’ van verzekeringen vormt een groot risico voor de traditionele spelers op de markt. InsurTechs (equivalent van FinTechs in de bankwereld) zijn heel aanwezig in de VS. Het zijn start-ups die technologie benutten om het productaanbod te verbeteren of te vereenvoudigen, en dit aan een interessantere prijs dan de klassieke spelers. Deze ondernemingen bieden oplossingen die volledig of gedeeltelijk zijn gedematerialiseerd, een online schadebeheer, een snelle online onderschrijving via elektronische handtekening enz. Ze maken gebruik van data analytics, automatisering en artificiële intelligentie om klanten die bijvoorbeeld hun verzekeringen willen beheren via hun smartphone, een praktische, gepersonaliseerde en innovatieve ervaring te bieden. Deze jonge ondernemingen bieden contracten op maat aan en verkleinen het klassieke netwerk van het agentschap, de agent en de makelaar.
Uitdaging voor verzekeraars
Een sterke relatie met de klanten uitbouwen wordt de grote uitdaging van verzekeringsmaatschappijen. Dit staat centraal in de digitale transformatie. Verzekeraars kunnen zich vandaag niet langer tevredenstellen met wachten op een verzekeringsaanvraag of de aangifte van een schadegeval om in contact te treden met hun klanten. Ze moeten het initiatief nemen:
– Hun klanten de mogelijkheid bieden om zelf hun verzekeringen te beheren.
– Interactie creëren via verschillende toestellen (pc, smartphone, tablet) en verschillende kanalen (website van de maatschappij, blog, FAQ, mobiele apps enz.) en luisteren naar de klanten en hun verwachtingen.
– Aanwezig zijn op sociale netwerken.
– Gepersonaliseerde offertes en nieuwe diensten aanbieden.
Enkele initiatieven op de Belgische markt
De grootste spelers op de Belgische verzekeringsmarkt zitten volop in deze ‘e-volution’:
– Op 22 november 2017 ontving AG Insurance voor zijn nieuwe spaarplatform voor kinderen een Trends Digital Pioneers Award. Dit is een beloning voor ondernemingen die een belangrijke digitale transformatie of een innoverend en vooruitstrevend digitaal project hebben verwezenlijkt.
– Tegen 2021 wil ING 800 miljoen euro investeren in zijn digitale transformatie.
- Elk jaar ontvangt AXA zijn developers op een ‘Software Summit’.
Tal van voorbeelden die de mooie vooruitzichten aantonen van de digitale toekomst van de Belgische verzekeraars.
Lees ook corner Verzekeringen