Door Matt Slootsky, Senior Portefeuillebeheerder BNP Paribas IM
De drie afgelopen maanden waren zowel boeiend als afmattend, zowel veelbelovend als ontmoedigend, maar we werden vooral overspoeld met overdonderende krantenkoppen. Het gevaar voor onverwachte gebeurtenissen op de markten is opnieuw voorpaginanieuws. Beleggers zijn behoedzaam in het licht van een rendement op Amerikaanse tienjarige schatkistcertificaten dat na een lichte stijging volgend op de verkiezingen binnen een vrij smalle bandbreedte van 25 bp beweegt. De markten lijken te verwachten dat er geen grote wijzigingen komen en dat de rente vrij laag blijft. De hoop dat president Trump het begrotingsbeleid wijzigt, verdwijnt voortdurend naar de achtergrond door zijn agressief leiderschap.
Grote krantenkoppen en volatiliteit in de markt
De president heeft een groot deel van zijn politiek kapitaal verbrast door zijn kandidaten voor het kabinet op te dringen aan het Congres, door met de rechterlijke macht in de clinch te gaan over het inreisverbod en door ontelbare belangenconflicten te omzeilen. Die miskenning van procedures schemerde duidelijk door in zijn daden. Zijn team lijkt ongestructureerd en maakt soms een erg verwarde indruk als het over de wetgeving en de feiten gaat. De leertijd is altijd lastig voor een nieuw bestuur en mogelijk zelfs te lastig voor een bestuur zonder politieke ervaring. In de zakenwereld gaan vrij waardeloze merken soms toch vlot over de toonbank, maar zo werkt het niet in de politiek waar de kiezers recht van spreken hebben en resultaten verwachten. De grote krantenkoppen zullen dus het reilen en zeilen van de markten blijven beïnvloeden en op korte termijn volatiliteit veroorzaken.
Veel besproken thema’s in de pers zijn de balans van de Federal Reserve, het onderzoek van Wall Street en de verklaringen van de Fed, vooral betreffende de normalisering. Over dat laatste onderwerp zijn de meningen verdeeld naargelang de marktspelers en er zit een belangrijk risico aan vast voor de rente en vooral voor MBS (Mortgage-Backed Securities of door hypotheekleningen gedekte obligaties) in de VS.
Wil de Fed duidelijkheid over de MBS-portefeuille scheppen of zaait ze gewoon verwarring?
De volgende verklaring van James Bullard, voorzitter van de Federal Reserve van St. Louis, James Bullard, is een goed voorbeeld van het ‘evenementiële’ risico verbonden met de normalisering: «Als zou blijken dat er een hervorming van de GSE’s (Government-Sponsored Enterprises of semioverheidsorganisaties) zit aan te komen en als ons vanuit Capitol Hill berichten bereiken dat die hervorming inderdaad nabij is, dan zullen we mogelijk MBS uit onze portefeuille willen weren omdat de opvolgers van de GSE’s bedrijven uit de privésector zullen zijn en we dus privébedrijven zouden steunen.” De meeste beleggers liggen niet bepaald wakker van de impact van de hervorming van GSE’s op de balans van de Fed. De kwestie van de aandeelhoudersstructuur en de toekomstige garantie van MBS van overheidsagentschappen wordt dus door Bullard vanuit een totaal nieuwe invalshoek benaderd.
Hij laat doorschemeren dat elke eventuele hervorming van de GSE’s de garantie van MBS van de FNMA (Federal National Mortgage Association) of de FHLMC (Federal Home Loan Mortgage Corporation) zou verzwakken. Een andere invalshoek is echter mogelijk. De Federal Reserve Act (wet ter oprichting van de Federal Reserve) kan het vermogen van de Fed om nieuw niet gewaarborgd MBS te kopen aan banden leggen. Wel zou ze nog toegang hebben tot een groot aanbod van gewaarborgd MBS van staatsagentschappen met voorrangsrecht en op basis van voornoemde wet niet verplicht zijn om dit papier te verkopen. Een voorzitter van een regionale Federal Reserve behoort dit te weten voor hij een dergelijke verklaring de wereld instuurt die eigenlijk alleen maar verwarring veroorzaakt.
Kijk naar de feiten eerder dan naar de grote krantenkoppen
Het is van doorslaggevend belang om de berichten te ontcijferen en voorrang te geven aan de feiten. De Federal Reserve houdt vast aan een geduldig beleid in het licht van de cijfers en heeft momenteel geen redenen om het monetaire beleid aanzienlijk te verkrappen. Op de arbeidsmarkt zullen de trends positief blijven, maar de loongroei is beperkt en de economische groei blijft aan de onderkant van de verwachtingen. In diezelfde verklaring stelde Bullard: “De balans verlichten zonder dat dit echt deining in de markt veroorzaakt is hoogstwaarschijnlijk mogelijk zolang de begeleidende boodschap maar duidelijk is.” In het licht van de omvang van de balans en het feit dat de centrale bank zich terdege bewust is van de impact van haar beslissingen op de markt, valt te verwachten dat de communicatie over haar plannen transparant zal blijven.
Lees ook corner Markten