Actualiteit: Het foute deflatiedebat

bourse-Nyse-22-150x150Vandaag brandt de vraag op ieders lippen: gaan we naar een deflatiescenario? Eerst en vooral moet men weten waarover het gaat. Wat wordt nu juist verstaan onder deflatie? “De meest algemeen aanvaarde manier om deflatie te definiëren is te spreken van een algemene daling van de prijzen van de consumptiegoederen. In deze definitie zijn twee termen belangrijk: algemene daling en consumptiegoederen. Vandaag zijn we geen getuige van een algemene daling van de prijzen, behalve van de energie- en voedselprijzen, stelt Etienne de Callataÿ, Chief Economist bij Bank Degroof vast.

In de economische theorie wordt deflatie aanzien als een vertrager van de economische activiteit. Ervan uitgaande dat de consumenten hun aankopen gaan uitstellen omdat ze weten dat de prijzen morgen lager zullen zijn dan vandaag is deflatie de voorbode van een recessie of een daling van de groei. Maar de realiteit is helemaal anders. “Een lichte prijsdaling gaat het koopgedrag in feite niet beïnvloeden. We geloven niet in dat scenario. We mogen niet uit het oog verliezen dat de consument graag iets onmiddellijk heeft. We hebben te vaak de neiging te denken dat mensen “superrationeel” zijn, maar in werkelijkheid is gedrag niet rationeel. We mogen niet vergeten dat er opportuniteitskosten zijn wanneer mensen niet onmiddellijk kopen“, benadrukt Etienne de Callataÿ.

Hoewel het vandaag door de daling van de olieprijzen kan lijken alsof we in een deflatie zitten, is dat niet zo in Europa. Er is trouwens alle reden om te denken dat de daling van de olieprijs een gunstige invloed zal hebben op de economische activiteit en op de koopkracht. De sterke daling van de olieprijzen zou het ongetwijfeld mogelijk kunnen maken een deflatiescenario te vermijden. Dalende olieprijzen kunnen immers de consumptieprijzen ondersteunen dankzij een herstel van de vraag. “De daling van de olieprijzen gaat gepaard met een daling van de productiekosten die zich kan weerspiegelen in de prijzen van de afgewerkte producten wat de vraag opnieuw doet toenemen. Bovendien zullen de consumenten, met de besparingen die ze doen op het brandstofgebruik, meer andere goederen en diensten kunnen consumeren, wat de economische activiteit zal ondersteunen“, voegt Etienne de Callataÿ eraan toe.

Moeten we vrezen voor een deflatiescenario morgen? “Dat is niet de juiste vraag. We zouden ons eerder moeten afvragen of we een recessie moeten vrezen die deflatie zou veroorzaken. Als we, omwille van de lage conjunctuur of, in sommige landen, omwille van het concurrentieverlies, de lonen moeten verlagen om de kosten te verminderen, zou dat leiden tot een daling van de vraag en, dus, tot een daling van de groei. In dat kader mogen we deflatie niet uitsluiten“, legt Etienne de Callataÿ uit. We moeten dus eerder bang zijn voor de oorzaken en niet voor de gevolgen.

Welke rol moet de overheid hierin spelen? “We moeten vandaag maatregelen nemen om de economische activiteit te stimuleren door een budgettaire versoepeling, we moeten de moed hebben structurele hervormingen door te voeren om de economie beter te laten functioneren met doelgerichte maatregelen op het vlak van fiscaliteit, educatie en arbeidsmarkt“, besluit Etienne de Callataÿ.

Lees ook:

Prestaties van de fondsen ondersteund door de olieprijs

Hoe beleggen in 2015?

Dit bericht is geplaatst in Actualiteit met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *