Wat is een bot en een chatbot?

@Pexels

Een ‘bot’ is een softwaretoepassing of minirobot die automatisch een welgedefinieerde taak kan uitvoeren of geautomatiseerde antwoorden kan geven: het weerbericht, een taak noteren in een agenda, … Het is geen nieuw concept maar vandaag breidt zijn gebruiksuniversum zich enorm uit met doorgedreven algoritmen die voor een betere interactie met de gebruikers zorgen.

Wanneer men deze ‘bots’ in een berichtendienst zoals Facebook of Skype stopt, spreken we over ‘chatbots’: conversatierobots die interageren via een berichtenplatform. Iedereen kent Siri op de iPhone: dat is een chatbot.

Koppel deze technologie aan big data, en het is mogelijk om de informatie en berichten die deze bots genereren beter te richten. Voortaan wordt het mogelijk om goederen of diensten aan te sturen via de berichtendienst, zonder via een andere applicatie te moeten gaan.

Goed geprogrammeerde chatbots kunnen de klantrelatie in de diepte herzien. Deze nieuwe conversatiewijzen vinden ook hun weg naar de financiële wereld. Men kan zich echter afvragen hoe het zit met de veiligheid van de gegevens. Nemen we genoegen met de belofte van Facebook dat deze gegevens niet gebruikt zullen worden? En zal anderzijds de veiligheidsversleuteling voldoende gewaarborgd zijn? Op middellange termijn zullen de chatbots allicht het universum van de onlineverkoop en de financiën veroveren. Dit fenomeen verdient opvolging en toezicht…

Dit bericht is geplaatst in Diversen met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *