Online discretionair beheer: hoe ermee starten?

@Pexels

Online discretionair beheer en beheerrobots beginnen door te breken op de markt. Dit beheer, dat zich richt op een vermogend cliënteel, biedt discretionair beheerde portefeuilles aan vanaf lagere bedragen (5.000 en zelfs 1.000 euro) en met veel lagere kosten dan bij de klassieke private bankiers. Over het algemeen is klassiek discretionair beheer slechts toegankelijk vanaf 250.000 euro. Hoe moet men zich dit beheer, waarbij het fysieke contact met een beheerder vervangen wordt door een meer virtuele relatie, voorstellen? Welke vragen moet men zich stellen? Hierbij een kort overzicht van de te bevragen punten.

Welke zijn de verwachtingen? De eerste vraag die men zich moet stellen, is of het product wel degelijk voldoet aan de verwachtingen. Is discretionair beheer echt nodig? Is een eenvoudige portefeuille niet voldoende? Als de keuze dan toch op discretionair beheer valt, wat verwacht men dan van dat aanbod?

Welk is het risicoprofiel? Elke cliënt die aan discretionair beheer wil doen, hetzij online, hetzij op de klassieke manier, moet een MiFID-vragenlijst invullen. Aan de hand van deze vragenlijst kan hij zijn risicoprofiel vaststellen en kijken welke soort portefeuille het best is aangepast aan zijn risicoverwachtingen.

Hoe staat het met de financiële kennis? Bij dit type beheer, is de belegger eerder op zichzelf aangewezen. Hij moet zich dan ook afvragen hoe het staat met zijn financiële kennis. Weet hij waarvoor dit type beheer staat en heeft hij voldoende kennis om de producten in de portefeuille te begrijpen? Beseft hij welke risico’s eraan verbonden zijn? Biedt het platform waar zijn portefeuille beheerd wordt hierover uitleg?

Welke kwaliteit biedt het aanbod? Zoals bij elk financieel product of bij elk aanbod, moet de cliënt zich buigen over de kwaliteit van het aanbod. Is het platform erkend? Wie zit er achter dit platform? Is het gemakkelijk toegankelijk en is het gebruiksvriendelijk? Zijn de samenstelling van het management, de maatschappelijke zetel, de rechtsvorm en alle andere nodige inlichtingen gemakkelijk terug te vinden op de site? Is er mogelijkheid tot telefonisch contact op voldoende ruime tijdstippen? Is er een rubriek FAQ met veel pertinente vragen?

Welke zijn de kenmerken van het beheer? Men moet zich ook de vraag stellen hoe de portefeuilles worden beheerd. Is het beheer gebaseerd op algoritmes (robo advisor)? Wie zijn de beheerders? Wordt de portefeuille actief of passief beheerd? Welke soorten portefeuilles worden er voorgesteld? Hoe wordt het risico beheerd?

Welke zijn de kosten? Nagaan welke de kosten zijn, is uiteraard een vereiste. Welke kosten worden er (niet) aangerekend? Hoe zit het met de transactiekosten? De beheerkosten? De instapkosten? De uitstapkosten?

Welke zijn de resultaten? Net zoals in een klassieke fondsenportefeuille of bij traditioneel discretionair beheer, moet men kijken naar de resultaten op lange termijn. Welke zijn de referentie-indexen van de portefeuille? Hoe doen de portefeuilles het?

Als er na al deze vragen, nog vragen zijn, mag de belegger niet aarzelen ze te stellen, hetzij op de site, hetzij telefonisch.

Dit bericht is geplaatst in Beleggingen met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *